perjantai 28. marraskuuta 2014

Work hard and play hard?

No, just play hard...

No moikka! Tässä alkaa mulla koulu vedellä viimesiä viikkoja jo! Tällä viikolla oli viimeset tunnit, ens viikko on opiskeluvapaa (jonka mä tietty käytän ihan johonkin muuhun kuin opiskeluun) ja sen jälkeen alkaa tentit. Joten aattelin nyt sit kertoa vähän miten tää mun opiskelu on täällä menny!

Opiskelu on kuitenkin aika oleellinen osa opiskelijan elämää (no oho) ja se on päässy ihan tohon mun blogin nimeenkin mukaan, mut mun opiskelu täällä Irlannissa on ollu kyl ihan pohjaluokkaa. Oon kyllä täysin noudattanu sitä mitä ennen vaihtoakin puhuin: "enhän mä sinne opiskelemaan mee". Ha ha. No en tosiaankaan selkeesti.


Mulla on tosiaan neljä kurssia: Irish Folklore, Irish Language 1, The New World: American Liturature until 1890 taijotainsinnepäin, ja Management Principles. En oo tainnu kertoa niistä kauheesti mitään, koska no, ei vaan oo ollu ikinä päällimmäisenä mielessä, haha. 

Irish Folklore on ollu suurin pettymys ehkä! Alussa olin tosi innoissani siitä, halusin ehottomasti ottaa sen ja se tuntu tosi mielenkiintoselta kurssilta. No, se into sitten laimeni aika äkkiä. Ensinnäkin, siinä kurssilla puhuttiin ihan jumalattoman kauan irlantilaisista hautajaisperinteistä ja kaikesta mikä siihen kuuluu. Siihen aiheeseen kyllä ehti kyllästyä. Ei ne aiheet sen jälkeenkään mitään maatamullistavia oo ollu. Varsinkin kaks luentoa jostain muinaisista vaatetyyleistä ja -materiaaleista oli harvinaisen tylsää ja turhaa.


Maanantainen kaksoisluento tuli skipattua toisinaan syystä tai toisesta ja keskiviikkonen tutoriaalitunti vielä sitä useemmin. Ne tutoriaalit vasta turhia olikin! Päätarkotuksena niillä oli vaan kuunnella ihmisten esitelmiä. Usein opettaja ei ollu valmistellu tutoriaalille mitään käsiteltävää vaan kun päivän esitelmät oli saatu esitettyä, ope puhu esitelmien aiheesta vähän aikaa ja sitten päästiin etuajassa pois. 

Kurssin arvosana koostuu tosta esitelmästä, esseestä ja tentistä. Mun esitelmä meni ihan ok, essee oli aivan sysisurkea ja tuun vähän veikkaamaan, että esseetenttikään ei tuu menemään mitenkään kauheen hyvin. Joten kovin korkeeta arvosanaa en kyllä tolta kurssilta odota. Mikä ei kyllä haittaa yhtään, onhan se kuitenkin aika random kurssi enkä saa sillä mitään Suomessa korvattuakaan.


Irish Language eli iirin opiskelu sitten taas... Huhhuh. Tykkään kyllä opiskella kieliä ja oonkin ehtiny opiskella vähän sitä sun tätä, mut iiri. Voi voi. Se on tosissaan vaikee kieli! Se ei muistuta mitään muuta kieltä (mitä mä tiiän ainakaan) ja sen kirjotusasu eroaa tosi paljon sen ääntämisestä. En kurssin aikana tehny yhtään opiskelua tuntien ulkopuolella. Alussa ajattelin että pitääpäs nyt tsempata, mut jossain vaiheessa tajusin että mä en ihan tosissani tee tällä tiedolla yhtään mitään! Mä en tuu tarviimaan iirin kieltä niin missään. Se ei hyödytä mua millään lailla. Joten ajattelin vaan, että no, kunhan vaan räpiköin kurssin läpi ja sillä sipuli. 



Siinä nyt pieni maistiainen siitä kielestä. Yksi tosi "hauska" esimerkki iirin vaikeudesta: sana 'äiti' on máthair ja äännetään moher. 'Isä' taasen on athair ja lausutaan aher. No, sitten kun sanotaan että 'minun isä' niin se onkin sitten m'athair. Joka lausutaan maher. Eli máthair ja m'athair on kaksi ihan eri asiaa. Äiti ja minun isä. Eikö ookkin helppoa?

Toinen hauska esimerkki: numero 'neljä' on a ceathair. Kun puhutaan neljästä ihmisestä, sanotaan ceathrar. Sana 'tuoli' on taasen cathaoir. Yritä siinä nyt sitten ääntää noi selkeesti erilailla. 


Iirin opettaminen täällä on myös ihan alkukantaista. Ei oo mitään kirjaa, ei niin mitään materiaalia mistä voisi mitään kattoa. Ite piti vain kopioida kaikki sanat ja lauseet taululta paperille, raapustella open kertomat kielioppisäännöt äkkiä ylös ja jos missasit jonkun tunnin niin voi voi, missasit sitten täysin sen tunnin asiat. Piti kyllä tulostaa 6x10 sivua worksheets eli sellassia tehtävämonisteita. Joiden tehtävänannot oli iiriksi ja tehtiin vaan muutamat jokasesta worksheetistä. Seriously.

Ainoo hyvä puoli tossa kurssissa oli ehkä se opettaja :D Se oli tosi mukava ja rento! Aina osotti mielenkiintoa eri kieliin (kun luokka kuitenkin oli täynnä vaihtareita) ja yritti löytää jotain samankaltaisuuksia iiriin. Jos joku lukijoista on Limerickiin eksymässä ja iirin kurssille, ni suosittelen ottamaan Billy MagFhloinnin (eli kyseisen open) tutoriaalit:) Siellä on nimittäin toinenkin pitämässä niitä. (Kai se on ihan luvallista kertoa sen nimi täällä, haha? :D)


Okei, oli siinä kurssissa itse asiassa toinenkin kiva puoli! Luennot nimittäin. En yhtään osannu odottaa sitä, mut luennot käytettiin itse asiassa vanhojen irlantilaisten kansantarujen läpikäymiseen! Saatiin kuulla mm. Táin Bó Cúailngen tarina (eeppinen eepos täynnä kuninkaita ja kuningattaria, jumalia ja taikavoimia.. ja koko tarina on oikeestaan vaan yks pitkä härän ryöstö). Meiän piti tässä viime tiistaille kirjottaa siitä esseekin, joten osaan koko pirun tarinan aika hyvin nyt. Harmi vaan kun se esseen aihe oli aivan jumalattoman laaja ja epäselvä ja kaikki oli ihan pihalla, että mitä hittoa ne siihen kirjottaa. Munkin esseestä tuli ihan surkee. Huoh.

Mulla oli tiistaina myös iirin suullinen koe. Oh my fucking god. Se oli ihan kauheeta. Oon kyllä jo melkein tottunu suullisiin kokeisiin, oon niitä kuitenkin jo aika monta tähän mennessä koulu-urallani tehny. Mut tää oli kauhein ikinä. Ensin meiän piti parin kanssa tehä etukäteen puolentoista sivun pitunen keskustelu iiriksi ja se sitten piti lukea opelle ja yhelle toiselle randomille tyypille. Se oli vielä ihan ok. Mutta sitten! Sitten ope rupesi kyselemään sulta iiriksi kysymyksiä ja sun piti ymmärtää ne ja osata vastata iiriksi :)))



Voi luoja. Se oli kauheeta. En ollu ehtiny opiskelemaan kauheesti niitä asioita etukäteen, joten en todellakaan osannu ulkoa kaikkea mitä ois pitäny. Pari kertaa tulikin aikamoinen jäätyminen kun en tajunnu mitä ope multa kysy. Ugh. Se oli kyllä niin nolo tapaus, olin vain niiiiiin onnellinen kun se oli ohi. Nyt on sitten vielä edessä se varsinainen kirjallinen koe. Huh. Jos siihen yrittäisi ihan oikeesti kunnolla päntätä etten ihan oikeesti feilaa tota koko kurssia. Ei oo kyllä kauheen kaukana nimittäin.

Ää, innostuinpa mä selittämään tosta kurssista! No. Näitten randomien irkkukurssien lisäksi mulla oli sitten myös se american literature. Ainoo kurssi, jolla toivottavasti saan korvattua yhen mun suomalaisen kurssin. Oon ollu superlaiska senkin kanssa. Koko ajan kurssin aikana olis pitäny lukea tiettyjä tekstejä enkä mä sit tietty oo lukenu niistä abaut mitään. Nyt vähän kyllä pännii, mut. En tiiä. En vaan tajunnu, että nyt kannattaisi ehkä ihan oikeesti jopa lukea niitä tekstejä. Ihan että jopa oikeesti oppisikin jotain niistä aiheista, mutta myös koska meillä oli itse asiassa tänään quiz kaikesta kurssin aikana käymästä matskusta ja mä olin ihan pihalla siinä, en tienny melkein mihinkään vastausta. Ups.

Mun ensimmäinen essee tosin kyllä meni aivan loistavasti. Sain 82/100, joka on A:n arvonen suoritus (en sit tiiä onko se A1 vai A2 ja kumpi edes on parempi, no idea). Se oli tosiaan siitä jenkkien itsenäisyysjulistuksesta, joka oli musta tosi mielenkiintosta. Oon tosi tyytyväinen kyllä tosta tuloksesta! Jotain sentään osannu tehä oikein :D Kattoo ny, miten toinen essee sit tulee menemään. Luojan kiitos ne on ne kurssin tärkeimmät arvosteluperusteet eikä se quiz. 



Mutta. Syynä minkä takia en oo muuten oikein panostanu tohon kurssiin on ehkä se, että ei vaan oo pahemmin ollu kiinnostusta siihen aiheeseen. Vaikka amerikkalainen historia ja kirjallisuus on ihan suht mielenkiintosta, tälläset kirjallisuuskurssit ei vaan enää oikein nappaa. Mulla on itse asiassa ollukin täällä välillä pieniä identiteettikriisejä mun koulun suhteen.. Ehkä ekaa kertaa ikinä oon alkanu vähän kyseenalaistamaan mun päätöstä opiskella englantia pääaineena. Se ei vaan tunnu kauheen hyödylliseltä tosiaan. Sillä ei pitkälle kyllä pääse. Ja kun mä en tosiaankaan haluu jäädä johonkin kämäseen toimistohommaan surkeella palkalla. Mua pännii, että missasin kauppiksen sivuainehaun tänä syksynä, muuten mulla ehkä saattaisi olla oikeesti kunnon aineopintotasonen sivuaine keväästä lähtien. No, pitää vaan yrittää sit keväällä uudestaan. Mä en hyväksy olemaan pelkkä humanisti.



Mulla on tosiaan ollu täällä myös se Management principles -kurssi. Ja se on nyt sit sitä oikeeta tavaraa. Se on oikeesti mielenkiintosta ja oon menny melkein jokaikiselle luennolle. Luennoitsija pukeutuu pukuun ja on tosi määrätietonen tyyppi. I like it. Kurssikirjan lukeminen on vaan jääny ihan täysin, mut nyt aion ihan tosissani kyllä lukea sitten tenttiin, koska haluisin tosta hyvän numeron. Ainoo kurssi oikeestaan täällä siispä mistä välitän :D Siitä ei nyt kuitenkaan sen pahemmin puhuttavaa oo, koska kurssi tyypilliseen bisnestyyliin on vaan luennoilla istumista ja muistiinpanojen tekemistä ja lopputentti on 100% arvosanasta. Fine by me.

Joten. Tällänen monsteriteksti sitten kouluasioista. Mulla alko tosiaan nyt sitten lukuloma, jonka tuun sitten käyttämään suurilta osin ihan muualla kuin kotona. Oon nimittäin lähössä tiistaina pienellä porukalla Dubliniin ja Belfastiin, boooyaaah. Ennen sitä pitää saada kyllä am. literaturen essee kirjotettua. Can do. Tein eilen jopa study planin itelleni (can you believe it), jota noudattamalla mun pitäis pystyä selviytymään lopputenteistä tän reissunkin kanssa. Tää on kyllä niin hyvä esimerkki siitä kuinka pistän huvit täysin koulun eteen täällä :D Koko viikko aikaa vaan opiskella? Minähän lähden reissuun. Ha.

No, eniveis. Yritän nyt sitten olla ahkera ennen tiistain lähtöä ja palata myös tänne vielä! Näkyillään siispä.

2 kommenttia:

  1. mullakin on kyl pitäny nii hyvin toteutunu tää "enhän mä vaihtoon opiskelun takii mee" mentaliteetti, huhhuh :'D mut ehkä se on ihan okei...
    btw, sun postaukset on aina niin hauskoja ja kivoja et yritän lukee ne mahollisimman hitaasti :D ja noi meemit. niin osuvia :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha joo ehkä se on ihan okei! Suomessa voi sit taas opiskella.

      Aww, kiva kuulla! :D Haha joo meemien metsästys on yks mun lempiprokrastinaatiotouhuista hahahah.

      Poista